Arealul Deltei prezentat sub aspectele genezei si
evolutiei sale: istoria locurilor si a oamenilor din zona.
Transport catre Delta
Dunarii
Vremea
la Tulcea:
Vremea
la Sulina:
click pe harta pentru
detalii
Asezare
Cotele apelor Dunarii
Delta
Dunarii - vestigii arheologice, istorie
Autori: Cristina Dinu, Aurel Stanica,
dr. Steluta Pârâu, Mihaela Iacob
Primele atestari arheologice privind locuirea Deltei
Dunarii dateaza din epoca bronzului si se refera
la movilele funerare de la Murighiol si Chilia Veche
- punctul "Ciorticut" (Dracusor). Pentru sfârsitul
primei epoci a fierului (sec. VI-V a.Chr.) exista dovezi
ca erau locuite grindurile Caraorman si Letea (cercetari
facute în punctele "Beresche" si "Somova"),
locuire care continua si în a doua epoca a
fierului. Cercetarile de suprafata efectuate în
zona Caraorman evidentiaza existenta unui punct de
tranzit grecesc care functiona în secolele
V-III a.Chr. Apollonios din Rhodos, care a trait în
sec. III a.Chr., în poemul sau epic "Argonauticele",
face referiri interesante asupra unei insule triunghiulare,
cuprinse între bratele Dunarii si numita dupa bogatia în
pini marini - insula Peuce. Aceeasi informatie este
transmisa si de Pseudo-Scymos în "Periegesis" (sec.
III a.Chr.). Acesta mentioneaza multimea de pasari
domestice care populeaza insula locuita de traci
si de bastarni veniti din alte parti.
De asemeni,
o serie de triburi scitice si dacice
sunt mentionate ca populatie a tinuturilor nord-dobrogene
din secolele VIII-VI a.Chr. În perimetrele
satelor Murighiol, Mahmudia, Bestepe s-au descoperit
urme ale unor asezari geto-dacice (sec.V-III a.Chr.).
Prin secolele VII-V a.Chr., navigatorii greci întemeiaza cetati-porturi,
dintre care o influenta mai mare asupra teritoriului
Deltei Dunarii au avut-o Histria, important centru
comercial pâna prin secolele III-II a.Chr si
Orgame (cunoscut ca Argamum în epoca romana),
orasul antic de la Capul Dolojman (com. Jurilovca).
În a doua jumatate a sec. IV a.Chr. societatea
getica si greceasca înregistreaza, si în
aceasta zona, importante transformari social-economice si
politice. Dupa luptele cu macedonenii (339 a.Chr.)
scitii sunt înfrânti, iar macedonenii
dobândesc suprematia asupra întregului
teritoriu, pâna la gurile Dunarii. Migratiile si
imixtiunile bastarnilor (popor de neam germanic) în Scythia
Minor se vor resimti multa vreme, începând
cu sec. III a.Chr., afectând, de pilda, desfasurarea
activitatilor economice ale Histriei. Dupa relatarile
lui Strabon, în secolele III-II a.Chr. Delta
Dunarii ar fi fost sub stapânire bastarna,
motiv pentru care unul din triburile ocupante s-ar
fi numit "peucini", dupa insula cu acelasi nume.
Un text epigrafic
din timpul împaratului Traian,
descoperit de V. Pârvan la Histria, Horothesia
lui Laberius Maxiyrcus, ne face cunoscute granitele
si dârzenia cu care histrienii îsi aparau în
epoca romana dreptul stravechi de pescuit în
Delta Dunarii.
Geto-dacii
si bastarnii sunt învinsi în
anii 29-28 a.Chr., când romanii se stabilesc
pe litoral si la gurile Dunarii, extinzându-si
mai târziu puterea asupra întregii regiuni.
Dominatia lor dureaza aproape sapte veacuri, timp în
care malul Dunarii si litoralul au fost fortificate
cu numeroase cetati. Cercetarile arheologice au localizat
pe malul sudic al bratului Sfântu Gheorghe,
trei fortificatii romane: primele doua la Mahmudia
si Murighiol, identificate cu cetatile Salsovia respectiv Halmyris ;
cea de a treia la Dunavatul de Jos - "Cetatea Zaporojenilor",
fiind situata la gura bratului Dunarii.
Sapaturile
arheologice de la Cetatea Halmyris au
relevat o continuitate de locuire din sec. al IV-lea
a.Chr. pâna în sec. al VII-lea p.Chr.
De asemeni, pe malul unui canal ce leaga azi bratul
Sf. Gheorghe de lacul Razelm au fost descoperite
vestigiile ultimei fortificatii romane de pe limesul
dunarean spre mare (sec. II - VI p.Chr.), cu turnuri
exterioare si zid de incinta.
La Tulcea,
orasul de la portile deltei, cercetarile
arheologice de pe colnicul Hora, au vizat dezvelirea
anticului Aegyssus . Cercetarile au aratat
ca asezarea s-a înfiripat în epoca elenistica si
s-a dezvoltat pâna în prima jumatate
a secolului al VII-lea p.Chr.
În perioada
bizantina cea mai mare parte din Dobrogea (Scythia Minor), inclusiv
Delta, face parte din "Thema Paristrion". Traficul
comercial-navigabil intens si conditiile naturale
din delta au favorizat dezvoltarea unor asezari
urbane.
În
secolul al IX-lea este mentionat Lykostomion (gr. "Gura
Lupului"; tradus în slava "Vîlkov"),
pe bratul Chilia, unde se afla sediul flotei bizantine
din regiune si Proslavita sau Periaslavet (localizata
ipotetic la Nufaru). De la Lykostomo, bizantinii încercau
sa apere calea navigabila si chiar expeditii militare. În
secolul al X-lea, împaratul si scriitorul bizantin
Constantin Porfirogenetul mentioneaza pentru prima
data bratul Sulina si bratul Chilia.
Cercetarilor
arheologice din Delta Dunarii confirma prezenta
omului în aceasta zona, care din antichitate
pâna în epoca moderna a constituit nodul
unor artere de larga circulatie prin care populatia
locala a avut un contact permanent cu civilizatiile
mult mai avansate. Descoperiri din epoca romana si
medieval timpurie (sec.VIII-X) s-au facut pe grindul
Letea în punctele "Gradina lui Omer" si "Salistea
lui Trisca"; pe grindul Caraorman, în punctul "La
Zaitova"; pe teritoriul comunei C.A.Rosetti în
punctul "Salistea lui Cârlan"; în satul
Periprava în punctul "Capul Ghiolul Nebunu"; în
satul Cardon în punctele "Salistea Târla
Popii" si "Târla Rosie".
Gurile Dunarii, intens exploatate pentru trafic
comercial si navigatie, dar si ca bogatii naturale,
au constituit pentru Bizant obiectiv de activitate
predilecta. Aici s-au dezvoltat orase importante: Lykostomion unde
avea sediul flota bizantina si Periaslavet-ul care
ne este înfatisat cu ocazia cuceririi sale
de catre Sviatoslav al Kievului, în 968, drept
un mare centru comercial catre care converg cele
mai importante si numeroase drumuri, aici aducându-se
pentru schimb: aur, tesaturi, vin si tot felul de
fructe din Grecia, argint si cai din Cehia si Ungaria,
blanuri, ceara, miere si robi din Rusia.
Cronicile
bizantine, harti medievale sau portulane
folosite de genovezi, mentioneaza în zona Deltei
mai multe localitati. Acestea sunt: Sancti Georgi (Sfântu
Gheorghe), Donavici (Dunavat), Proslavita (Nufaru), Solina (Sulina), Licostomo (Periprava?), Chilia etc.
În unele din acestea s-au efectuat cercetari
arheologice, care confirma informatiile oferite de
izvoarele scrise. Astfel, cercetarile arheologice
au evidentiat pe malul drept al bratului Sfântu
Gheorghe, în zona localitatii Nufaru, existenta
unui important centru de tip urban din secolele
X - XIV, adapostit de zidurile unei fortificatii
ridicate a fundamentis (din temelii) de
catre bizantini la sfârsitul secolului al X-lea.
Pe malul opus al Dunarii, la Ilganii de Jos, au fost
identificate urmele unei fortificatii de epoca romana.
Tot în
aceasta perioada se constata reluarea locuirii
pe locul anticului Aegyssus (Tulcea).
Materialele rezultate în urma cercetarilor
arheologice, descoperirile monetare constituie argumente în
acest sens. Fortificatia bizantina de la Aegyssus va
cunoaste o scurta existenta, deoarece la 1064 este
distrusa definitiv de atacul uzilor. Locuirea în
acest punct nu înceteaza însa: o demonstreaza
materialul arheologic si de descoperirea pe teritoriul
actual al orasului, a unui numar mare de monede ce
acopera perioada secolelor XI-XV.
Slabirea Imperiului
bizantin, slabit de crizele interne din imperiu
si asaltat de turci în
Asia Mica si de cruciati, face sa se resimta si în
Dobrogea lipsa unui echilibru politic în zona. În
aceste conditii se infiltreaza negustorii italieni,
venetieni si genovezi, care-si stabilesc comptoarele
comerciale în jurul Marii Negre. Astfel, vor înflori
Lykostomo, Chilia si Vicina la Gurile Dunarii. Economia
Dobrogei de Nord (inclusiv Delta Dunarii) revine
la normal, genovezii antrenând acest tinut în
schimbul de marfuri cu unele tari europene: se aduceau tesaturi,
podoabe, ceramica fina, mirodenii, vinuri etc., pentru
a se lua, în schimb, cereale, animale, piei,
peste sarat si icre, sare s.a. Temporara stapânire
militara si politica a negustorilor genovezi este
mentionata în unele documente ale vremii în
care se arata ca, pe locul actualului sat Caraorman,
genovezii trimiteau în exil pe cei condamnati.
În secolele
XIII - XIV, zona gurilor Dunarii si Marea Neagra,
era una dintre cele mai active ale comertului international.
La sfârsitul sec. al XIII-lea si începutul
sec. al XIV-lea, Chilia (Chilia Veche) este amintita în
documente ca important centru al tranzactiilor comerciale
ale negustorilor genovezi. Orasul bate monede, numite "asperi
boni argenti et spendibilis de Chilii". Intensitatea
comertului de tranzit efectuat la gurile Dunarii
este relevat de descoperirea marelui tezaur de aspri-tatarasti
si hyperperi bizantini (26000 monede) pe dealurile
Uzumbair din apropierea Tulcei, din secolele XIII-XIV.
De la mijlocul sec. al XIV-lea un "principe" local,
Dimitrie, juca rolul de protector al oraselor de
la gurile Dunarii.
De asemenea,
ne retin atentia câteva informatii
indirecte ale lui Sarf al Idrisi - geograf arab la
curtea regelui normand Roger I al Siciliei, consemnate în
lucrarea sa "Desfatarea omului". Idrisi
a fixat cu aproximatie pozitia geografica a localitatilor
din Delta Dunarii. Despre Akli (Aqlik, Akla)=Chilia
(?) mentioneaza: "era situat într-o câmpie
foarte roditoare si perfect cultivata. Proprietatile
sale sunt mari si bine udate. În nord sunt
munti (?), dincolo de care curge Dunarea. În
oras se afla ateliere mestesugaresti si mesteri foarte
priceputi, mai ales în prelucrarea obiectelor
de fier".
O alta localitate, Armucastru (Ermocastro, Argamum (?)=Jurilovca)
este, în viziunea lui Idrisi, "oras vechi,
cu cladiri înalte, câmpii roditoare si
comert aducator de câstig, asezat pe panta
unei coline placute, ce domina marea". În
continuare, descrie Pereiaslavetul (Nufaru?) "asezat
pe malul unui râu si aproape de o mlastina (...)".
"Acolo - în
Marea Neagra - e izvorul tuturor marfurilor!" exclama
un venetian la mijlocul secolului al XIV-lea;
dar, tocmai pentru ca se transformase într-o "placa
turnanta a comertului international" izvor
de marfuri si de avutie, Delta Dunarii, orasele
comerciale si caile de acces au fost în
secolele XIV - XV obiectul unor aprige dispute
internationale.
Un element
de revitalizare a provinciei l-a constituit cadrul
socio-politic al vremii, dat de constituirea statului
feudal Dobrogea si de integrarea acestuia
la Tara Româneasca (1388), în timpul
lui Mircea cel Batrân, act ce reprezinta unul
dintre cele mai importante momente din istoria românilor,
marcând, totodata, crearea fortei politice
necesare stavilirii repetatelor atacuri la Dunare,
ale Imperiului Otoman. Titulatura lui Mircea, "mare
Voievod si Domn (...) peste toata Dunarea si pâna
la Marea cea Mare ..." , atesta ca acesta stapânea si
Delta Dunarii. Dupa moartea lui Mircea, turcii vor
cucerii Dobrogea în urma campaniilor din 1419
- 1420. Totusi, teritoriul Deltei si orasul Chilia
au ramas în stapânirea lui Alexandru
cel Bun.
În momentul
preluarii tronului de catre Stefan (aprilie
1457), Moldova reprezenta un obiectiv al tendintelor
de expansiune si dominatie ale Ungariei si Poloniei
la Dunarea de Jos si Marea Neagra. În aceste
conditii, pentru a-si consolida mai bine pozitia
la Marea Neagra, Stefan cel Mare construieste, între
anii 1475-1479, Chilia Noua, în fata Chiliei
Vechi, pe malul stâng al bratului Chilia. În
1484 însa, dupa trecerea Dunarii pe la Isaccea,
turcii asediaza Chilia si o cuceresc, precum si întreg tinutul înconjurator.
La acea data, întreaga Dobroge cu delta si
zona înconjuratoare, intra sub stapânire
otomana pentru aproape patru veacuri si jumatate.
Importanta
strategica si militara a zonei de la gurile Dunarii
a crescut necontenit, pe masura ascutirii rivalitatilor
dintre marile puteri din rasaritul Europei. Replica
comertului maritim practicat odinioara de genovezi
si venetieni, a fost comertul pe uscat în
zona de la gurile Dunarii, regiunea devenind o importanta zona de
tranzit pentru negustorii din Peninsula Balcanica si
zona marii Baltice sau din Tarile Române. Astfel,
orasele Tulcea si Chilia (Chilia Noua), devin un
puternice centre economice si administrative situate
la intersectia unor mari drumuri comerciale.
În secolele XVI - XVII, prin porturile dunarene
Tulcea, Chilia, Bestepe, cât si prin porturile
pontice se trimiteau regulat la Istanbul mari cantitati
de produse agricole din interiorul Dobrogei. Izvoarele
otomane mentioneaza, în afara cerealelor (grâu,
orz, secara), animale (oi, vite cornute), produse
alimentare (brânza, untura, seu, miere, vin),
peste si produse din peste, legume, fructe, materii
prime (lemn, fier). Se comercializau aici si produse
mestesugaresti (stofe, încaltaminte, matase
de Brusa, covoare, blanuri din Rusia, piei, obiecte
de marochinarie etc. De asemeni, si sursele documentare
din secolul al XVIII-lea, prezinta o Delta bogata în
produse, cu centre comerciale ce aprovizionau Istambulul,
cetatile marginase si armatele expeditionare otomane
ce treceau prin Dobrogea. Toti calatorii care au
trecut în secolele XVI - XVII prin Delta s-au
aratat uimiti de marele belsug de moruni, nisetri si
crapi din care "pescarii scoteau ouale" pregatind
cu mestesug icre tescuite sau icre moi, mult cautate
din Grecia pâna în Polonia, Rusia si
Danemarca. De asemeni, sunt mentionate mori de apa asezate
pe Dunare, sau de vânt pe bratul Sulina, unde existau "mori
de vânt cu sase aripi ..." . Românii,
locuitori majoritari ai deltei, practicau pe lânga
pescuit si agricultura, cresterea animalelor.
În secolul al XVIII-lea, Dobrogea a devenit
teatrul de desfasurare al operatiunilor militare,
prin care se finalizau etapele succesive ale conflictului
de lunga durata ruso-austro-turc, cunoscut în
istorie sub numele de "criza orientala". În
urma acestor razboaie, atât Austria, cât si
Rusia câstiga libertatea de navigatie pe Dunare,
Marea Neagra si în orasele-porturi de la gurile
Dunarii. Astfel, spatiul geografic în care
se afla Delta, a capatat o importanta de prim rang.
Între 1806 - 1812 s-a desfasurat razboiul
ruso-turc, în urma caruia hotarul dintre Rusia si
Imperiul Otoman a devenit bratul Chilia; ulterior,
desi stapâna pe gurile Dunarii în baza
tratatului de la Adrianopol (1829), deoarece Rusia
nu s-a îngrijit de întretinerea navigatiei în
acest sector s-a hotarât înfiintarea
Comisiei Europene a Dunarii - C.E.D. (1856), fapt
ce a adus dupa sine lucrari importante de amenajare
a navigatiei între Isaccea si Sulina.
Aceasta din
urma localitate, unde a fost stabilit sediul CED,
era o asezare veche, mentionata de un izvor bizantin
pe la mijlocul secolului al X-lea si apoi în hartile si portulanele din secolele
XIV - XVI. La 1745, într-un document de fondare
a vakâf -ului de la Sulina, se vorbeste
de farul si cetatea de aici. Vakâf -ul
(fundatie pioasa islamica) cuprindea o mare suprafata
din Delta Dunarii, situata între localitatile
Chilia Veche si Bestepe si fusese constituit din
urmatoarele motive: "Bratul Sulina fiind o cale dificila de
urmat, în întunericul noptilor se scufunda si
pier cele mai multe din corabiile încarcate,
ceea ce provoaca lipsuri în aprovizionarea
unor orase, îndeosebi a resedintei marelui
sultanat - orasul Constantinopol cel protejat. (...)
am donat (...) urmatoarele: (...) turnul farului
pe care l-am construit nou, (...) la bratul sus-amintit
spre folosul oamenilor, si a unei cetati solide,
pe care am construit-o lânga far (...)". Dupa
1856, Comisia Europeana a Dunarii si-a ridicat aici
cladiri impozante pentru serviciile sale administrative,
cheiuri, ateliere de reparatii, un far modern, magazine,
un spital, statie de telegraf, iar deasupra noilor
agentii consulare au început sa se distinga pavilioanele
puterilor navale europene ceea ce a dus la o dezvoltare
aparte a orasului, considerat în epoca un adevarat "Europolis" (a
se vedea în acest sens romanul scriitorului
Jean Bart).
Dupa intrarea
Dobrogei în cadrul Imperiului
Otoman, documentele atesta ca în Delta se mentin
locuitori români, cu nume ca: Mihnea, Stefan,
Bogdan, Mihail - pescari din Chilia, înscrisi
cu plata dijmei de pescuit, în registrele "amilului" (perceptorului),
din 1505.
Prezenta românilor în delta Dunarii
este atestata pentru secolul al XV-lea în doua cronici
contemporane. Cea dintâi este cronica bizantinului
Ducas: descriind pregatirile de razboi ale sultanului
Mahomed al II-lea, în 1461, Ducas arata ca "frica
i-a cuprins pe toti: pe românii ce locuiesc
la Lycostomo" . Ce-a de-a doua cronica este
asa-zisa cronica de la Nüremberg, din 1493,
unde se afirma ca "românii locuiesc si
insulele Dunarii, între care insula Peuce,
vestita la cei vechi (...)" . Prin insula Peuce
se întelegea Delta, în întregime
sau în parte.
Hartile din secolul al XV-lea si cele din secolul
al XVI-lea dau denumirile antice sau turcesti ale
asezarilor din delta.
Denumirile înregistrate în hartile si
documentele, îndeosebi turcesti - defterele secolelor
XV - XVII, tapiuri - acte de posesiune
din secolul al XIX-lea, confirma existenta unei numeroase
populatii autohtone de agricultori, pastori, crescatori
de vite, pescari, mestesugari si negustori, care
au dat nume românesti, unele foarte expresive si
caracteristice, asezarilor, cursurilor de apa, dealurilor,
ostroavelor, lacurilor, iezerelor si grindurilor
din Delta. Coroborate cu alte izvoare, aceste documente
confirma realitatea istorica a vechimii si stabilitatii
populatiei autohtone - românii, în Delta
Dunarii.
Un rol important în persistenta elementului
românesc în Delta Dunarii l-a avut fenomenul
de transhumanta, legat de practicarea cresterii animalelor,
atestata de denumiri românesti ca: Salistea
lui Cârlan, Târla Rosie etc. Marea majoritate
a asezarilor din delta, amintite în harti si
documente din timpul razboaielor ruso-turce, din
sec. al XVIII-lea si începutul sec. al XIX-lea,
sunt asezari noi care s-au suprapus unor vechi vetre
românesti. Numeroase toponime românesti
s-au pastrat în izvoarele cartografice rusesti
din sec. al XIX-lea (harti ale Marelui Stat Major
Rus din anii 1828-1829 si 1877-1878), cum ar fi ostroavele
dunarene: Cap de Drac, Tataru Mic, Chiper, Papadia,
Peros, Odaia, Gradina, Colina Noua, Crâsma,
Cimitiriu, Matita, Gârla Sondrea etc. Sunt
acestea doar o mica parte dintre toponimele care
au ajuns la noi pe baza documentelor istorice si
cartografice.
Unele miscari
de populatie duc la întemeierea
unor noi asezari sau la schimbarea profilului etnic
al unor zone. Astfel, turcii au retras o parte a
populatiei din delta dincoace de fluviu, în
coltul Dunavatului si în felul acesta românii
din Chilia pun temeliile satului Bestepe. Dupa anul
1829, populatia turca parasind localitatile situate în
zona bratului Sfântu Gheorghe pentru sudul
Dobrogei, asezari ca Murighiol, Mahmudia, Colina,
Bestepe, sunt locuite în mare parte de români
veniti aici din Moldova si Basarabia. Acestia se
vor retrage mai târziu spre centre urbane ca
Tulcea, unde vor popula cartierele cu numele localitatilor
din care proveneau. Localitatile parasite sunt treptat
repopulate de ucraineni si rusi-lipoveni, cu care
românii convietuiesc în deplina întelegere,
iar cele din interiorul deltei sunt populate de rusi-lipoveni si
ucraineni, cu câteva exceptii, unde prezenta
românilor si ucrainenilor este evidenta.
Numeroase
localitati din zona lacului Razim, parasite
de populatia turco-tatara, sunt repopulate de bulgari.
Amenajarea
bratului Sulina de catre Comisia Europeana a
Dunarii (dupa anul 1856) impulsioneaza activitatea
comerciala si de transport pe acesta, concomitent
cu diminuarea celei de pe bratul Chilia si duce la
o crestere numerica a populatiei cu locuitori proveniti
din Moldova si Muntenia, când, de altfel, iau
fiinta o serie de localitati - Ilganii de Sus, Partizani/Regele
Carol I, Crisan/Carmen Silva, Floriile, Torba Goala,
Ceamurlia, Vulturu, Stipoc/Regele Ferdinand, Mila
23 - în special pe canalul Sulina. Numerosi
calatori straini amintesc în cronicile lor
de prezenta la tot pasul a asezarilor locuite de "moldoveni". În
1876 Elisée Reclus, în harta etnografica a
Dobrogei, care însoteste tratatul sau de geografie,
arata ca dinspre Cernavoda pâna la Marea Neagra populatia
malului drept al Dunarii, inclusiv Delta Dunarii,
este în majoritate formata din români.
Dupa cucerirea
independentei de stat, Dobrogea revine la stravechea
vatra stramoseasca a României.
Masurile de organizare a teritoriului si unele reforme
sociale si administrative aplicate acestui teritoriu
dau o noua orientare tinutului deltaic.