DELTA DUNARII
natura, istorie, civilizatie

Aspecte etnografice
Consideratii generale istorice
Perioade
Epoca fierului si a bronzului
Vestigii Geto-Dace
Vestigii Romane
Vestigii Bizantine
Perioada sec. XIII-XIV
Perioada sec.XIV-XV
Dominatia otomana
Epoca moderna
Istoricele localitatilor
Istoric Tulcea
Istoric Sulina
Obiective:
Itinerar istoric
Itinerar spiritual
 

Perioada sec. XIV - XV


Transport catre Delta Dunarii

Vremea la Tulcea:
Click for Tulcea, Romania Forecast
Vremea la Sulina:
Click for Sulina, Romania Forecast



Asezare


Cotele apelor Dunarii


Autori: Cristina Dinu, Aurel Stanica, dr. Steluta Pârâu, Mihaela Iacob

Un element de revitalizare a provinciei l-a constituit cadrul socio-politic al vremii, dat de constituirea statului feudal Dobrogea si de integrarea acestuia la Tara Româneasca (1388), în timpul lui Mircea cel Batrân, act ce reprezinta unul dintre cele mai importante momente din istoria românilor, marcând, totodata, crearea fortei politice necesare stavilirii repetatelor atacuri la Dunare, ale Imperiului Otoman. Titulatura lui Mircea, "mare Voievod si Domn (...) peste toata Dunarea si pâna la Marea cea Mare ..." , atesta ca acesta stapânea si Delta Dunarii. Dupa moartea lui Mircea, turcii vor cucerii Dobrogea în urma campaniilor din 1419 - 1420. Totusi, teritoriul Deltei si orasul Chilia au ramas în stapânirea lui Alexandru cel Bun.

În momentul preluarii tronului de catre Stefan (aprilie 1457), Moldova reprezenta un obiectiv al tendintelor de expansiune si dominatie ale Ungariei si Poloniei la Dunarea de Jos si Marea Neagra. În aceste conditii, pentru a-si consolida mai bine pozitia la Marea Neagra, Stefan cel Mare construieste, între anii 1475-1479, Chilia Noua, în fata Chiliei Vechi, pe malul stâng al bratului Chilia. În 1484 însa, dupa trecerea Dunarii pe la Isaccea, turcii asediaza Chilia si o cuceresc, precum si întreg tinutul înconjurator. La acea data, întreaga Dobroge cu delta si zona înconjuratoare, intra sub stapânire otomana pentru aproape patru veacuri si jumatate.

Importanta strategica si militara a zonei de la gurile Dunarii a crescut necontenit, pe masura ascutirii rivalitatilor dintre marile puteri din rasaritul Europei. Replica comertului maritim practicat odinioara de genovezi si venetieni, a fost comertul pe uscat în zona de la gurile Dunarii, regiunea devenind o importanta zona de tranzit pentru negustorii din Peninsula Balcanica si zona marii Baltice sau din Tarile Române. Astfel, orasele Tulcea si Chilia (Chilia Noua), devin un puternice centre economice si administrative situate la intersectia unor mari drumuri comerciale.

 

© 2009 itc. toate drepturile rezervate
www.itc.ro