Aspecte etnografice
din perspectiva coetnicitatii
A. Asezarea si gospodaria . Cercetarile
etnografice evidentiaza un raport de interdependenta între asezare
/ gospodarie - de pe o parte si mediul
geografic, conditiile economice, istorice si demografice -
pe de alta parte si care, evident, s-au manifestat în
timp în forme diferite.
Din aceasta
perspectiva, subliniem ca asezarile si gospodariile
din Delta Dunarii se caracterizeaza printr-o anumita
structura si textura care tine predominant de mediul
geografic si numai partial de etnia care locuieste în
asezarea respectiva.
Conditiile de mediu au determinat o anume structura a
asezarii si a practicarii ocupatiilor, fapt ce ne
permite ca pentru acest aspect de viata sociala sa subliniem
manifestarea similitudinii - ca fapt al
conlocuirii etnice, aspectul diferentierii fiind
reprezentat într-un procent unic, drept nota
particulara.
Similitudinea se
releva din tipologia asezarilor în
raport de structura si textura - pe de o parte -
si a functiilor economice, pe de alta parte
Având în vedere structura mentionam
existenta în Delta Dunarii a satelor de tip:
rasfirat (Baltenii de Jos,
Ilgani, Plaur, Salceni, Crisan, Pardina, Patlageanca,
Cardon);
adunat (Chilia Veche, Sf.
Gheorghe, Letea, C.A. Rosetti).
Factorii naturali
si economici au influentat nu numai structura asezarilor
ci si textura si forma acestora. În acest
sens se disting:
sate cu
textura neregulata, mai
ales în partea lor veche centrala (Letea, C.A.
Rosetti, Sf. Gheorghe, Chilia Veche, Caraorman);
sate cu
textura liniara, pe
grindurile fluviatile (Vulturi, Maliuc, Partizani,
Crisan, Mila 23, Gorgova etc.).
Diferenta, ca
fapt al zonei de conlocuire etnica, apare la nivelul
asezarii într-un procent
unic si se defineste ca o nota particulara. Avem
astfel:
tipul de
textura regulata si trama stradala ordonata: ex.
Periprava, sat cu populatie lipoveneasca, se prezinta ca
o localitate de tip geometric, cu strazi paralele
orientate catre bratul Chilia, intersectate de altele
doua. Aceasta nota particulara este determinata de
posibilitatea limitelor de dezvoltare a asezarii.
Din punct de vedere economic, în
zona Deltei Dunarii distingem asezari cu functii
mixte.
În aceste localitati, activitatile agricole
(cultivarea pamântului si cresterea animalelor)
se îmbina în proportii diferite cu piscicultura,
prelucrarea unor resurse naturale. Astfel, în
raport de conditiile geografice, se observa diferentei
de practicare a ocupatiilor de fiecare data una devenind
predominanta.
Structura gospodariei este
determinata de
un complex de factori care actioneaza în interdependenta si
anume: habitatul în care este amplasata vechimea
asezarii, tipul de asezare în raport de structura,
textura si functia economica; ocupatia de baza a
locuitorilor, etapa în care a fost constituita
gospodaria si fazele de conturare ale structurii
ei, etnia gospodarului.
Având în
vedere aspectele referitoare la structura gospodariei
si ca abordarea se face din perspectiva unei zone
de locuire interetnica surprindem drept fenomene
caracteristice:
similitudini
diferente
Similitudinile se contureaza din urmatoarele aspecte
ale structurii gospodarie:
segmentarea spatiului gospodariei în:
curtea casei, oborul (curtea animalelor), gradina,
fapt ce tine de necesitati si de ocupatia de baza
a locuitorilor;
prezenta urmatoarelor elemente ale
gospodariei: casa, bucataria de iarna, bucataria
de vara ("cuhnia"), cuptorul, magazia, grajdul (damul)
pentru cai, saiaua pentru oi, curnicul pentru pasari.
orientarea
casei fata de drum
orientarea constructiilor anexe în
raport de locuinta. În acest caz subliniem
faptul ca în general nu exista o regula în
amplasarea acestora, frecvent aceasta se face în
raport de necesitati, de caile de acces, variind
de la o localitate la alta.
Diferentele
care se manifesta în structura
gospodariei sunt reprezentate de doua situatii care
imprima trasaturii de diferenta si pe cea de specificitate:
lipsa constructiilor economice (grajdurile s.a.)
sau dimensiunile lor reduse în localitati în
care ocupatia de baza era pescuitul, iar animalele
erau tinute în balta;
prezenta în structura gospodariei
a unei constructii tipice "baia / bania" (în
localitatile cu populatie lipoveneasca).
Locuinta
Planitatea si elevatia
Caracteristicilor
generale ale arhitecturii li se subordoneaza trasaturile
particulare ale fiecarei etnii, astfel încât
se evidentiaza:
similitudini
diferente
aculturatie
Similitudinile se
releva din:
materiale si tehnici de constructie: referitor
la acest aspect subliniem faptul ca materialele utilizate
sunt: pamântul (lutul), lemnul, stuful, iar în
ce priveste tehnicile de constructie întâlnim: case
construite pe furci cu stâlpi de stejar sau
salcâm; case construite din ceamur; case din
chirpici.
Prezentam în
detaliu tehnicile de constructie: Casele
construite pe furci cu stâlpi de stejar
sau de salcâm. Stâlpi dispusi pe conturul
casei si al peretilor se îngroapa în
pamânt 0,40 m si se fixeaza între ei
cu trei rânduri de leturi; pe acestia se
leaga cu sârma snopii de stuf peste care
se lipesc câteva straturi de ceamur. Casele
construite din ceamur ceamurul se pregateste
pe marginea apei sau în curte cu pamânt
adus din câmp sau din gradina, care se amesteca cu
paie si apa, apoi se framânta cu caii; casele
vechi nu au fundatii; ceamurul se aseaza în
5-6 rânduri si fiecare se lasa la uscat o
saptamâna. Dupa ce s-au uscat, peretii se îndreapta cu
cazmaua si se finiseaza cu trei rânduri de
lut; unul cu paie, altul cu pleava si ultimul cu
balega de cal; casele din chirpici - tehnica înaltarii
casei din chirpici (caramizi din ceamur uscat la
soare, este mai noua). Acestea au fundatia din
piatra si se ridica pe o platforma de pamânt
ca sa fie ocrotite de umezeala. Destul de frecvent
se construiesc si case din ceamur si chirpici;
acestea au la baza si sus sau numai la partea superioara câte
un rând de ceamur, între care se aseaza mai
multe rânduri de chirpici. La o casa cu trei încaperi,
cu centura de ceamur intra 700 bucati de chirpici.
Numai la unele case doua treimi din pereti sunt
facute din ceamur, peste care se pun 4-5 rânduri
de chirpici si apoi o centura din ceamur. Sunt si
case noi cu peretii în lungime din ceamur.
Acoperisul
este în doua ape, iar învelitoarea
este din stuf batut "nemteste" sau "ruseste". Alaturi
de acest material tipic traditional apar si materialele
noi pentru învelitoare: tabla, tigla, azbociment.
Peretii caselor se spoiesc cu var în care se
amesteca putina sineala.
planimetria casei: în
ce priveste acest aspect, mentionam ca atât
la casa populatiei românesti, cât si
la acea a populatiei lipovenesti sau ucrainene, a
avut lor o dezvoltare pe lungime, dominanta ca frecventa
fiind casa
cu tinda mediana si doua camere, cu unele variatii
(ex.: tinda retrasa formând o mica prispa între
camere):
elemente din structura casei
C1 - prezenta
prispei în planul caselor românesti,
lipovenesti si ucrainene
C2 - prezenta
stâlpilor pe toata lungimea
prispei în planul caselor românesti,
lipovenesti, ucrainene
C3 - lipsa
prispei (mai rar) apare în planul
caselor românesti si ucrainene
C4 - decorul
arhitectural în lemn (tehnica
traforului) îl întâlnim atât
la casa româneasca, cât si la cea lipoveneasca
sau ucraineana
Diferente
elemente din structura casei: având în
vedere tipologia casei, în ansamblul ei, subliniem
diferentele:
a1 - prispa întinsa pe latura îngusta întâlnita la
populatia ucraineana si mai rar la populatia româneasca;
a2 - prispa
iesita în structura, având
diferite dimensiuni si, luând uneori marimea
unei banci, este întâlnita în structura
caselor lipovenesti (întâlnim însa si
sate cu populatia lipoveneasca unde acest element
lipseste), dar în plan general - în arealul
R.B.D.D. a zonei limitrofe, aspectul este tipic caselor
lipovenesti;
a3 - decorul în lemn traforat este diferit
aplicat si reprezentat prin motive diferite. Astfel, întâlnim
frontonul având în partea superioara motive în
forma de lira (la Sf. Gheorghe sau Mila 23), dar si
motive fitomorfe stilizate si reprezentate în
forma de raze si dispuse pe suprafata timpanului
(Chilia, Mila 23). De asemenea amintim "floraria" simpla la
pazia casei, în întregul areal, indiferent
de etnia preponderenta în localitate.
Aculturatie: aspectul
la care se referim îl
constituie în interiorul locuintei, a unui
element constitutiv si anume asa-numita "lijanca".
Aceasta este un gen de pat de pamânt construit
lânga soba si care se încalzeste în
timpul ierni datorita unei instalatii originale si
constructii cu totul ingenioasa. Caracteristica populatiei
slave (ucraineana si/sau lipoveneasca) "lijanca" se întâlneste
acum si în casele românesti fiind un
element preluat si adoptat, corespunzând necesitatilor.
. : . sus
B. V estimentatia. Similitudinile relevate
din vestimentatia celor trei etnii care locuiesc în
satele studiate, se datoreaza faptului ca - la fel
ca în întreg arealul Deltei Dunarii si
aici s-a purtat o vestimentatie confectionata din
materiale industriale si cu o anume influenta a modei
orasenesti. Memoria colectivitatii nu retine ca la
sfârsitul secolului al XIX-lea - începutul
secolului al XX-lea sa se fi purtat un port popular
confectionat în gospodaria taraneasca. Desigur
ca acest fapt etnografic s-a datorat unei convietuiri în
aceleasi conditii socio-istorice si economice care
a început foarte devreme. Nu întâmplator
utilizam termenul de vestimentatie si nu pe cel de
port popular, acesta din urma fiind asociat în
etnologie cu alte caracteristici de confectionare,
cu alte functii si semnificatii. Observam - din cercetarile
de teren - ca difera doar terminologia, în
sensul ca avem un termen românesc si altul
slav; în acest sens exemplificam: camasa ("rubasca"),
fusta ("iubca"), rochia ("platia").
Din perspectiva
influentei orasenesti, subliniem faptul ca dupa
1930 în vestimentatia populatiei
din acest microareal ca si al întregii delte
(mai ales în ce priveste populatia româneasca si
ucraineana) apar anumite elemente noi: rochia confectionata din
lâna tesuta în casa este înlocuita cu
cea din materiale industriale si era cusuta, în
general, la Izmail, Chilia (de fapt Chilia Noua),
Tulcea: rochia începe sa fie înlocuita de
fusta cu volan cret si de bluza cu croiala simpla. În
ce priveste vestimentatia barbateasca. croiul pantalonilor
era cel "nemtesc" cu linia obisnuita a
celui de azi, dar mai largi în partea de jos,
haina groasa de iarna avea de asemenea croiala apropiata celei
de astazi. Aceste aspecte releva faptul ca deja la începutul
secolului al XX-lea, costumul acestei populatii purta însemnele
unei vestimentatii cu influente orasenesti, fenomenul
accentuându-se în jurul anilor 1925-1930.
Se impune
sa mentionam si în cadrul vestimentatiei
un aspect ce se evidentiaza din comparatia vestimentatiei
cu cea din arealul comunei C. A. Rosetti.
Ca rezultat
al comparatiei si a aspectului preponderent în
arealul studiat mentionam:
- similitudini - în vestimentatia
celor trei etnii (influenta foarte devreme a modei
orasenesti, a materialelor industriale); în
contextul acestor similitudini detasam numai câteva
elemente particulare ale vestimentatiei lipovenesti
("pois "ul = brâul, "chicica" =
legatura de cap a femeii pusa direct pe cap) celelalte
fiind înlocuite cu o vestimentatie, deseori,
contemporana.
- diferenta -
manifestata ca o nota particulara în
cadrul faptului general al similitudinilor nu apare
la nivelul vestimentatiei celor trei populatii cât
la nivelul microarealelor, si numai pentru o secventa. În
acest sens exemplificam: în arealul comunei
C. A. Rosetti, populatia lipoveneasca (la Sfistofca)
pastreaza în procent de 80-90% vestimentatia
traditionala, chiar daca sunt materiale noi si îndeosebi
momentele ceremoniale legate de purtarea acestei
vestimentatii. În microarealul studiat, populatia
lipoveneasca pastreaza - cum am amintit - doar câteva
elemente: "pois"-ul (brâul) sau "chicica" (legatura
de cap a femeii prin care ,,se fixeaza" trecerea
femeii în rândul nevestelor). Tot mai
mult populatia lipoveneascà foloseste aici
vestimentatia contemporana. Si în zilele de
sarbatoare - aflam din teren - este folosita vestimentatia
contemporana. Faptul se datoreaza ca în aceste
sate populatia lipoveneasca nu a constituit un nucleu
puternic, nu a fost izolata (ca la Sfistofca), iar
miscarile de populatie si apropierea de oras a determinat
disparitia unora din piesele de vestimentatie traditionala (materiale,
dar îndeosebi structura morfologica).
Includem în
acelasi aspect al diferentei, la
nivelul microarealelor, si nu al etniilor, un aspect
al vestimentatiei ce tine de influenta populatiei
ucrainene. In unele sate (Chilia, Sf. Gheorghe) cu
populatie mixta (româna si ucraineana) apare în
costumul barbatesc "camasa cu manisca" (o
bucata de pânza aplicata peste pieptii camasii si
la mansete) care apartine ca nota originala populatiei
ucrainene si pe care populatia româneasca a
acceptat-o. Spre deosebire de satele amintite, populatia
ucraineana nu da informatii despre un astfel de element
vestimentar. Consideram ca fenomenul este generat
ca si în alte situatii de numarul variabil
al populatiei ucrainene si care nu s-a prezentat
niciodata ca un grup omogen si conservator; de miscarile
de populati e,de apropierea de oras, de influenta
comertului acut cu Izmailul, cu Chilia (este vorba
de Chilia Noua) si cu Basarabia, în genere.
La nivelul acestui areal
nu putem discuta despre pastrarea vestimentatiei traditionale, nici macar
pentru zilele de sarbatoare. Vestimentatia contemporanà cu
anumite piese realizate în gospodarie (veste
sau ilice împletite, ciorapi din lâna împletiti s.a.)
se remarca drept un aspect firesc de viata sociala în
satele ce ne stau în atentie.
. : . sus
C. Obiceiuri si traditii
Referitor
la obiceiuri gesturi ritualice. credinte
ce tin de mentalitatea traditionala, remarcam si în
manifestarea acestora, fenomenul similitudinilor ca
fenomen social. Aceasta se datoreaza acelor aspecte
ce tin de arhetipuri, de gândirea arhaica.
Variabilitatea se datoreaza aspectelor ce tin de
religie, de calendarul de rit vechi (la care se renunta din
ce în ce mai mult) si care nu constituie mobilul
demersului nostru.
Credinte si obiceiuri
legate de construirea casei. Întâlnim aceste credinte
care au o vechime ce trimite spre perioade arhaice si în
satele studiate, evident cu anumite manifestari
care tin de perioada moderna. Pastrarea însa a
credintei ca locul pentru casa trebuie "sa fie
curat" cât si a credintei ca noua casa trebuie
sa fie purificata pentru a fi ferita de rele, releva ca lumea
moderna nu se detaseaza în totalitate de
ceea ce traditia a creat, mai ales când este
vorba de un început de o noua existenta.
Cu unele mici particularitati, credintele legate
de construirea casei sunt aceleasi în toate
satele studiate. În momentul în care începea
constructia casei, se punea un ban în groapa
pentru prima furca, numita si "stâlpul
casei". Apoi locul se stropea cu aghiasma "ca
sa fie curat". De asemenea când începea
lipitul peretilor din stuf cu ceamur, se facea
o cruce mica din lemn la care se puneau flori,
,,un servet'' (stergar) si un ban. La terminarea
constructiei banul si servetul erau luate de catre
mester, iar crucea ramânea în pod.
La terminarea casei se chema preotul si se sfintea.
Erau invitati vecinii, rudele, mesterii si nu erau
uitati cei care ajutasera la facutul ceamurului.
Se obisnuia ca invitatii sa nu vina cu mâna
goala. Ei aduceau ca daruri de casa noua, în
genere, vase de bucatarie si alte obiecte de uz.
În contextul similitudinilor subliniem câteva
note particulare, fara însa a le putea subordona
diferentelor, ca fenomen al coetnicitatii. Astfel
la Pardina cu ocazia sfintirii casei se bateau patru
cuie mici de lemn în cei patru pereti, în
forma de cruce (la rasarit, apus, miaza-zi si miaza-noapte).
Lemnul din care se faceau cuisoarele era dintr-o
esenta speciala pe care localnicii o numeau "osecena". Si
o alta nota particulara, evidentiem la localnicii
Iipoveni care au mentionat mai mult despre sfintirea
casei de catre preot, drept obicei, si mai rar simt
cei care amintesc de existenta altor credinte. Deseori
localnicii lipoveni marturisesc "ca acum mai
fac si ei ca ceilalti" dar ca altadata doar
sfinteau casa.
Probabil ca cercetarile ulterioare vor aduce lamuriri
asupra acestui aspect al mentalitatii populatiei
lipovenesti.
Cercetarile
de teren efectuate în întreg
arealul Deltei Dunarii releva si practicarea altor
traditii decât cele referitoare la construirea
unei case. O serie de credinte si traditii trimit
la normele etice ale comportamentului uman în
diferite momente de viata sau sunt legate de anumite îndeletniciri
(agricultura, pescuitul). Referitor la aceste credinte,
gesturi ritualice, obiceiuri, pentru satele ce ne
stau în atentie, ne vom referi doar la cele
care s-au evidentiat ca practici în acest areal
si pe care ni le-au mentionat subiectii interviurilor
noastre.
Traditii legate de agricultura. În
vreme de seceta se faceau slujbe religioase pentru
ploaie. Pentru a aduce ploaia, dincolo de slujbele
oficiate de preot, în aceeasi zi oamenii se
udau cu apa. Gestul trimite spre ritualurile ce tin
de magia imitativa. O alta norma ce tinea de credinta era
interdictia de a se lucra în gradina în
ziua de joi în perioada dintre sarbatoarea
Pastelui si Înaltare.
Traditii legate de pescuit. În acest
sens amintim ca în aceste sate ne-a fost mentionat
ca gest ritualic doar sfintirea sculelor pentru pescuit
prin slujba religioasa oficiata de preot când
se iesea pentru prima data la pescuit în anul
sau în sezonul respectiv.
Mentionam
ca spre deosebire de alte localitati din Delta
Dunarii, în cele supuse analizei în
prezentul demers, cercetarile referitoare la credinte,
obiceiuri releva practicarea unui numar mic a acestora.
E posibil ca fenomenul sa se datoreze atât
procesului demografic cu totul special în aceste
localitati (miscarea de populatie pâna la 1970,
plecarea localnicilor dupa 1970, venirea muncitorilor
din alte parti pentru diferite lucrari de agricultura)
cât si apropierii de oras.
Cercetarile
ulterioare atât din perspectiva
mentalitatilor cât si a celorlalte segmente
de viata sociala analizate sau a celor care pot constitui
un alt mobil al unui demers stiintific, pot releva
aspecte inedite în cadrul fenomenului coetnicitatii în întreaga
zona a Deltei Dunarii.
. :
. sus
Bibliografie
Analele Stiintifice ale Institutului National de
Cercetare - Dezvoltare Delta Dunarii, Tulcea, 1993 - 2002,
Editura Tehnica, Bucuresti.
Dobrogea.
Cincizeci de ani de viata româneasca, ed.
Ex Ponto, editia a II-a, Constanta, 2003.
Lista Rosie a speciilor de plante si animale
din Rezervatia Biosferei Delta Dunarii , editata de
Fundatia Aves: 6 - 30.
Arbore, Al. P., La culture
romaine en Dobroudja - Extrait
de la Dobroudja, Bucarest, 1938.
Arbore, Constantin, La culture roumaine en Dobroudja - Extrait
de La Dobroudja , Bucarest, 1938.
Baboianu, Grigore, Goriup Paul, 1998, Obiectivele
de management pentru conservarea biodiversitatii
si dezvoltarea durabila a Rezervatiei Biosferei
Delta Dunarii - România, Editura Information
Press, Newbury RG14 5SJ, UK: 1 - 26
Badescu Ilie, Abraham Dorel, Fenomenul
etnic între stiinta si
ideologie, în vol. Sociologie româneasca
- S.N. nr. 2-3/1994.
Badescu, Ilie, Abraham,
Dorel, Fenomenul etnic între stiinta
si ideologie în Sociologie româneasca ,
S.N. nr. 2-3, 1994.
Bratescu, Constantin, Populatia
Dobrogei, Analele
Dobrogei, 9, 1928, 1.
Ciocârlan,
Vasile, 1994, Flora Deltei
Dunarii. Cormophyta, Editura Ceres, Bucuresti:
5 - 20.
Damian, Oana , Andone, Corneliu; Vasile, Mihai , Cetatea
bizantina de la Nufaru. Despre problemele unui
sit suprapus de o asezare contemporana, Peuce,
SN 1(14), 2003, 237 - 266.
Danescu Grigore, Dictionarul geografic, statistic si
istoric al judetului Tulcea, Bucuresti, 1896.
Fontes Historiae Daco-Romane, IV ,
Scriitori si acte bizantine , Bucuresti, 1983.
Ghiata, Anca, Contributii
noi privind unele aspecte ale societatii românesti din Dobrogea în
secolele XV - XIX, Analele Academiei. Memoriile
Sectiunii de Stiinte Istorice, s.IV, t. 1, 1975 - 1976,
Bucuresti, 1978.
Giurescu, Constantin, Stiri
despre populatia româneasca din Dobrogea în
harti medievale si moderne, Constanta, Muzeul de Arheologie,
f.a.
Ionescu, M.D., Dobrogea în
pragul veacului al XX-lea, Bucuresti, 1904.
Iorga, Nicolae, Istoria
românilor prin
calatori, I - II, Bucuresti, 1928.
Miclea, Ion, 1983, Delta
Dunarii, Editura
Sport-Turism, Bucuresti.
Panighiant, Eugen, Le Delta du Dabube et l'ensemble
lagunaire Razelm, guide touristique, Editura
Sport-Turism, Bucuresti, 1995.
Pârâu,
Steluta, Dobrogea - coordonatele
unei zone de locuire interetnica, în
revista Steaua Dobrogei , Casa Corpului
Didactic Tulcea, 2000, anul II, nr. 1(5) (I); nr.
6-7 (II); nr. 4(8); (III)
Pârâu,
Steluta, Interferente în
arta populara româneasca, Ed. Meridiane,
Bucuresti, 1989.
Pârâu,
Steluta, Lumina si culoare în
amenajarea estetica a spatiului taranesc traditional
de locuit la români, Editura Fundatiei
Universitare "Dunarea de Jos" Galati, 2001.
Radulescu, Adrian, Bitoleanu,
Ion, Istoria Dobrogei, Ed.
Ex Ponto, Constanta, 1998.
Romanescu, Gheorghe, Geneza si evolutia Deltei
Dunarii, Bucure;ti, 1998.
Stoica Georgeta, Gazdaru
Adrian, Comunitatile
rurale si mediul înconjurator, în Imagini
si permanente în etnologia româneasca, Chisinau,
1982.
Suceveanu, Alexandru, Barnea, Alexandru, La
Dobroudja romaine, Bucuresti, 1991.
Suceveanu, Alexandru, Zahariade, Mihail, Topoleanu,
Florin, Poenaru Bordea, Gheorghe, Halmyris, I,
Ed. Nereamia Napocae, 2003.
. : . sus
|